Prvé jednoduché príkazy
Obsah
Clrscr
Príkaz vymaže obrazovku a nastaví aktuálnu farbu.
GotoXY(X,Y:byte)
Presunie kurzor na obrazovke. Pozícia je určená súradnicami X,Y. X - stĺpec Y - riadok. Obrazovka má nasledovné rozlíšenie.
Write (S:[premenná var])
Write('text medzi apostrofmi');
Vypíše na aktuálnu pozíciu na obrazovke obsah premennej, alebo text medzi apostrofmi.
WriteLn(S:[premenná var]);
WriteLn('text medzi apostrofmi');
Podobne ako write, ale presunie kurzor na nový riadok.
Read (S:[premenná var])
Prečíta údaj z klávesnice a uloží do premennej S.
ReadLn (S:[premenná var]);
Obdobne ako read s rozdielom, že prečíta aj znak konca riadku (Enter). Pre čítanie premenných používajte vždy ReadLn a nie Read.
{ Príklad: Program požiada o čísla X,Y a meno } { potom na súradnicu X,Y vypíše meno } program citat_vypis; uses crt,dos; var x,y:integer; meno:string; begin Clrscr; GotoXY(2,2);WriteLn('Zadaj suradnicu X='); ReadLn(X); GotoXY(2,3);WriteLn('Zadaj suradnicu Y='); ReadLn(Y); GotoXY(3,3);WriteLn('Zadaj meno'); ReadLn(meno); GotoXY(X,Y);WriteLn( meno); end.
TextColor(Col:byte)
Nastaví farbu u znakov ktoré sa vypisujú na obrazovku.
Číslo | Farba | Color | Číslo | Farba | Color |
0 | Čierna | Black | 8 | Tmavošedá | Darkgray |
1 | Modrá | Blue | 9 | Svetlomodrá | Lightblue |
2 | Zelená | Green | 10 | Svetlozelená | Lightgreen |
3 | Zelenomodrá | Cyan | 11 | Svetlázelenomodrá | Lightcyan |
4 | Červená | Red | 12 | Svetločervená | Lightred |
5 | Magenta | Magenta | 13 | Svetlámagenta | Lightmagenta |
6 | Hnedá | Brown | 14 | Žltá | Yellow |
7 | Svetlošedá | Lightgray | 15 | Biela | White |
TextBackGround(Col:byte)
Nastaví farbu podkladu znakov vypisovaných na obrazovke. U TextBackGround je možné použiť len farby 0-7.